Billån til elbil

Billån til elbil og plug-in hybrid.

Grundet den forøget interesse for grønne transportmuligheder, er elbiler de seneste år blevet foretrukket af danskerne. Elbiler kører udelukkende på el og er derfor bedre for miljøet end de traditionelle biler, der enten kører på diesel eller benzin. Foruden dem også plug-in hybrid, som er omtalt i en anden artikel.

Deri blev der nævnt grøn billån, som inkludere både elbiler og plug-in hybrid. Da sidstnævnte udelukker CO2 og derfor ikke er helt grøn, er lånemulighederne ikke helt så favorable, som de er for elbiler. Hvor fordelagtige disse lån til elbiler rent faktisk er, vil blive beskrevet senere i artiklen.

Det store miljøfokus har om først fået traditionelle bilproducenter til at producere og udvikle elbiler, for at gøre det tilgængeligt for den almene forbruger. Dernæst er bankerne og låneudbydere med til at skubbe det helt ud til forbrugeren, da de tilbyder favorable lånemuligheder, hvis man ønsker at gøre noget godt for miljøet – og samtidig spare nogle penge.

billån til elbil og Plug-in Hybrid

Hvorfor vælge en elbil?

 Dette er formentligt et spørgsmål, som mange bilejere har spurgt sig selv om i løbet af de sidste par år. Bilproducenterne kommer hele tiden ud med nye modeller, som kan køre hurtigere og længere. Derfor kan det virke svært, at tage stilling til om hvorvidt man burde vente eller købe med det samme.

Da elbiler først begyndt at blive introduceret til det danske marked, såvel til verdensmarkedet, blev elbilerne typisk kritiseret på deres rækkevidde samt opladningstid. Dette er selvfølgelig noget, som bliver bedre med tiden, da producenterne konstant udvikler og forbedrer deres produkter. Dog kører de fleste elbiler mellem 200-400km på en opladning, som for langt de fleste danskere vil være nok til dagligdagens almindelige gøremål.

Markedet har dog det seneste år vist i Danmark, at elbilerne er ved at være gode nok til forbrugerne. Salget af elbiler steg nemlig med 75% fra 2020 til 2021, på trods af et nedadgående totalsalg af biler. Det vil altså sige, at elbiler generelt har fået en plads i danskerne hjerte såvel som garage.

Forskellige fradrag ved køb af elbil

 For at forsætte med at besvare førnævnte spørgsmål, er det relevant at nævne det fradrag, som man tilegner sig ved køb af en elbil. Den 4. december 2020 indgik Regeringen en fordelagtig klimaaftale for elbils entusiaster. Fra 2021 er der nemlig flere måder at spare penge på.

Batterifradrag er nok det mest kendte og som navnet indikerer er der et fradrag pr. kWh af bilens batteri. Det gælder dog maksimalt op til 45 kWh. Besparelsen vil udvikle sig således over de næste 3 år:

  • 2022 – 1.300kr. pr. kWh
  • 2023 – 900kr. pr. kWh
  • 2024 – 500kr. pr. kWh
  • 2025 – fradraget bortfalder

 

Foruden dette skal man ved køb af elbiler udelukkende betale 40% af den beregnede registreringsafgift. Det vil altså sige at man sparer over halvdelen af registreringsafgiften ift. en almindelige personbil af samme prisklasse. Dette udfases dog også i 2025, hvor man kommer til at betale 100% af den beregnede registreringsafgift.

Sidst er det værd at nævne bundfradraget, som står får majoriteten af besparelsen ved køb af elbiler. Denne skal fratrækkes den beregnede registreringsafgift. Den er nemlig på hele 167.500kr. i 2022 – hvilket betyder at der ved de fleste små til mellemklasse biler er en afgift på 0kr.

For at konkludere på de argumenter, vil det rent økonomisk bedre kunne svare sig at købe en elbil i dag end om 4 år, hvor flere af fradragene bliver udfaset. Dog skal man have i mente, at der til den tid, forventeligt findes bedre elbiler.

Billigste billån til elbiler

Mange danske banker og låneudbydere tilbyder, som tidligere nævnt, særdeles fordelagtige lån til elbiler. For at opnå et billig bil lån kræver de fleste låneinstitutioner at man samler hele sin privatøkonomi hos dem. Dette kan synes som meget for nogle mennesker, men dette kan i nogle tilfælde resulterer i lån med en ÅOP på kun 1%. Dette er utroligt lavt og generelt helt uset i billånsbranchen.

Det er vigtigt forinden man foretager en beslutning, at indhente forskellige lånetilbud hos flere udbydere, for at sikre sig det mest passende tilbud for ens situation. Forbrugerrådet Tænk konkluderede i marts 2022, at Nykredit bank var de billigste vedr. lån til elbiler, da de bl.a. ikke havde nogle etableringsomkostninger ved lånet.

Prisen på billånet bliver dog også stærkt påvirket af den valgte udbetaling. Ønsker man ikke at lægge en udbetaling til bilen, stiger ÅOP konsekvent hos størstedelen af udbydere. Dette er bl.a. grundet at der er et større tilbagebetalingsbeløb og derved bliver der i sidste ende et større beløb, grundet renter.

Billåns beregner til elbiler

Hos de forskellige låneudbydere og bankers hjemmeside, har de deres egen bregner, hvori man kan indtaste forskellige info vedr. elbilen samt ens egen info og ønskede betalingsstørrelse. Ved at gøre det kan man få et overlæg på, hvad det vil koste at få et lån hos dem, hvis man bliver godkendt efter indhentning af lånetilbud.

Ved at gøre dette kan man se bankernes præcis vilkår for netop dit lån og derved vil lånene variere mellem udbyderne. Som tidligere nævnt har de fleste udbydere dog et generelt billige lån til elbiler end de traditionelle diesel- og benzindrevne biler.

Elbil lån 0 procent – er det muligt?

Det lød næsten for godt til at være sandt. Et billån til 0 procent. Dette kunne dog godt lade sig gøre hos Danske Bank. Få dage efter Regeringen fremlagde den nye Klimalov og derved diverse fradrag til elbiler, nærmere den 8. december, frigav Danske Bank et lånetilbud til 0 procent for elbiler. Deres grund til dette var efter sigende med deres egne ord, for at accelerer udvikling af den grønne omstilling, således ved at flere har muligheden for at bidrage til den grønne omstilling.

Dette var dog kun et tilbud der gjaldt til den 8. juni 2021 og er derfor ikke relevant mere. Danske Banks lån til elbiler ligger nu med en ÅOP mellem 2,6 – 2,0%.

De fleste låneudbydere tilbyder dog en udbetaling på 0 procent, som gør det nemmere for mange dansker, ved køb af elbil. Dette er også med til at sørge for danskerne bliver en del af den grønne omstilling og samtidig med det kan spare nogle penge.

FAQ

Hvad koster det af lade en elbil op?

Ved opladning uden abonnement koster det gennemsnitligt omkring 6kr. pr. kWh. En lille elbil har typisk en batteristørrelse på 40kWh, som derved vil svare til 240kr. Prisen afhænger dog af opladningshastigheden og den nuværende kWh-pris, som i øjeblikket har svunget meget.

Hvor langt kører en elbil pr. kWh?

Dette er noget som hele tiden forbedres i løbet med udviklingen af elbiler, en tommelfingerregel er dog omkring de 5-6 km pr. kWh.

Hvad koster det at køre 1 km i elbil?

Ved udelukkende at kigge på rækkevidden og opladningspriser vil det omtrent koste lidt over 1kr. pr. km. Dette lyder næsten for godt til at være sandt, men heri er der dog medregnet købspris af bil mv.

 

BILLÅN OVERSIGT

 

Scroll til toppen